Pengikut

Rabu, 13 Disember 2017

Pengalaman Menulis Karya Eceran dalam Majalah

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.



Pagi ini saya ambil kesempatan untuk mengemas dan menyusun rak majalah pula. Sepanjang saya menulis secara eceran, inilah sebahagian majalah yang saya simpan. 

1] Pada awalnya saya beli majalah untuk bacaan dan membuat rujukan. Baca dan analisis.

2] Dengan membeli majalah tersebut, saya dapat menyemak alamat e-mel editor yang mengendalikan ruangan kreatif.

3] Saya pernah melanggan majalah Dewan Sastera, Pelita Bahasa dan Tunas Cipta pada tahun 2014, 2015 dan 2016. 

4] Mulai tahun 2017, saya membuat keputusan untuk membeli sendiri Dewan Sastera dan Tunas Cipta di kedai.

5] Majalah terbitan DBP yang lain saya akan beli mengikut beberapa pertimbangan tertentu.

6] Pada awal dahulu, malu juga nak belek majalah perempuan. Orang pandang lain macam saja. Tapi kini, saya buat "bodoh" saja. 

7] Ada sebahagian majalah ini pernah menyiarkan puisi, cerpen dan artikel saja. Oleh itu, saya beli dan simpan.

8] Saya mula menghantar karya ke majalah menggunakan perkhidmatan pos. 

9] Pertama kali saya mendapat panggilan telefon daripada editor yang mengendalikan ruangan cerpen majalah Jelita meminta saya menge-melkan cerpen - Hantaran yang saya hantar melalui pos. Rasa seronok bukan main lagi.

10] Ada majalah yang saya hantar karya melalui pos tidak disiarkan. Tetapi apabila saya hantar melalui e-mel, disiarkan. 

11] Ada majalah URTV yang pernah menyiarkan puisi dan cerpen saya, tak sempat nak beli sebab tak tahu yang karya tersebut disiarkan.

12] Dahulu pernah juga, dalam sebulan, empat buah cerpen saya disiarkan dalam majalah.

13] Ada karya saya yang pernah disiarkan dalam majalah telah saya bukukan dalam Tetamu Istimewa, Madu di Tangan dan Bila Ayah Berkaca Mata Hitam.

14] Dua buah cerpen saya yang disiarkan dalam majalah Harmoni pernah menang HSKU pada tahun 2010 dan 2011. Kini majalah Harmoni telah menggugurkan ruangan kreatif.

15] Ada juga majalah yang pernah menyiarkan karya saya telah menutup operasi penerbitannya.

Kalau nak cerita, tak habis. Cukuplah 15 fakta yang saya senaraikan ini untuk dikongsikan dengan rakan-rakan. Saya yakin, setiap orang penulis ada pengalaman masing-masing. 

Saya suka membaca tulisan berkaitan pengalaman seseorang penulis! Daripada situ saya dapat belajar sesuatu.

Teruskan menulis!

Mohd Helmi Ahmad
Penulis Karya Eceran

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78